1.1 PENGENALAN
Melalui penelitian dan
pemerhatian terhadap segala kejadian yang terdapat di sekeliling dan
persekitaran kita, kita perlu menyedari bahawa sesungguhnya Tuhan telah
menjadikan berbagai-bagai bentuk kejadian di dunia ini. Tambahan pula
kepelbagaian kejadian ini, daripada yang sekecil-kecilnya sehinggalah yang
sebesar-besarnya, samaada secara sedar atau tidak, wujud dalam kehidupan
manusia dan persekitarannya. Lihatlah pelbagai jenis dan rupa tumbuh-tumbuhan
yang dijadikan Tuhan, daripada yang tumbuh melata di bumi hinggalah kepada
tumbuh-tumbuhan yang gagah berdiri.
Kesemua kejadian ini sebenarnya
berguna kepada mereka yang ingin mengetahui, menyelidik dan seterusnya
menganalisisnya. Tingkah laku manusia, sama ada yangterlahir dan dapat dilihat
ataupun
tingkah laku yang terpendam,
sudah tentu dipengaruhi dan ditentukan oleh sesuatu yang lain. Oleh sebab itu,
kita sering memikirkan bahawa dalam banyak keadaan, sesuatu tingkah laku secara umumnya mempunyai hubungan dengan
tingkah laku yang lain. Begitu juga halnya dengan perkaraperkara lain. Ia
mempunyai jalinan hubungan dengan benda yang lain pula.
Keadaan inilah yang menjadi
tumpuan dan minat ahli statistik untuk cuba menguji dan memperihalkan kepelbagaian,
keseragaman dan saling berhubungan antara tingkah laku manusia, kejadian dan
objek yang terdapat dalam persekitaran kehidupan manusia.
1.2 ANALISIS STATISTIK
Untuk membolehkan kita menguji
dan memperihalkan kepelbagaian kejadian dan tingkah laku yang dilihat dan
dialami, ahli ilmu telah mencipta satu sistem pemerihalan dengan menggunakan
data dan maklumat. Data dan maklumat yang diperoleh diterjemahkan atau ditukar
ke bentuk angka atau nombor. Angka digunakan kerana manusia diandaikan sering
berhadapan dan menggunakan nombor dalam kebanyakan aktiviti hidupnya. Sebagai
contoh, seorang pelajar beragama Islam
yang mempunyai pengurusan masa yang baik sudah tentu menetapkan aktiviti
hariannya mengikut waktu-waktu yang telah dirancang. Dia telah menetapkan waktu
bangun tidurnya pada pukul 5.30 pagi untuk membuat persiapan sembahyang subuh
yang biasa dilakukan dalam lingkungan pukul 6.00 pagi.
Selepas itu, dia memperuntukkan
pula masa selama 1 jam 15 minit untuk mengulang kaji pelajaran mulai jam 6.15
pagi hingga 7.30 pagi. Dia melakukan perbuatan dan tingkah laku ini kerana
menyedari bahawa waktu selepas subuh ialah waktu yang mendatangkan barakah.
Aktiviti harian seterusnya berjalan mengikut jadual masa yang telah ditetapkan.
Wang biasiswa atau pinjaman yang
diperolehnya diagihkan mengikut keperluannya sebagai seorang pelajar. Misalnya
dia memperuntukkan 30 dan 40 peratus untuk tujuan pengajian dan pembelajaran.
Sebanyak 35 hingga 40 peratus diperuntukkan bagi keperluan makanan dan
hariannya manakala
sebanyak 10 hingga 15 peratus
sahaja diperuntukkan untuk membeli pakaian. Dia bertekad dan berazam untuk
tidak membuat sebarang peruntukan kepada aktiviti berfoya-foya dan berpesta.
Statistik merupakan suatu teknik, metode, tatacara dan sistem untuk meneliti,
menganalisis, memahami dan seterusnya memperihalkan contoh dan maklumat yang
diberikan di atas. Analisis statistik yang dibincangkan di dalam modul ini
merupakan teknik dan metode untuk memahami data,
meringkaskannya, membuat analisis
dan seterusnya memperihalkan pelbagai jenis data yang diperoleh dalam bentuk
yang mudah difahami. Perkataan statistik kadangkala merujuk kepada sesuatu
angka yang boleh menggambarkan kumpulan data dan maklumat.
1.3 STATISTIK DALAM PENYELIDIKAN
Penyelidikan seharusnya dibuat
secara sistematik, empiris dan saintifik. Untuk mencapai matlamat tersebut,
penyelidik sepatutnya mampu mempastikan data, maklumat dan fakta yang diperoleh
adalah benar, boleh dipercayai dan sah. Dengan cara demikian, keputusan
yangdilaporkan boleh diakui jitu. Penyelidikan saintifik perlu memastikan
bahawa pengulangan kajian yang dijalankan untuk mengesan dan mengesahkan kajian
yang terdahulu berjaya memperolehi keputusan yang sama jika ia benar. Semakin
banyak kajian ulangan dibuat, akan semakin bertambahlah keyakinan kita terhadap
keputusan kajian dan saranan yang diberi untuk menyelesaikan sesuatu masalah
yang telah dikaji. Data, maklumat dan fakta yang dikumpul dalam sesuatu
penyelidikan bertujuan untuk menjawab isu yang dinyatakan dalam permasalahan dan
pernyataan kajian. Penyelidik mestilah memulakan tugas analisis dengan
menentukan dan memilih beberapa metode analisis statistik yang sesuai. metode
yang dipilih pula seharusnya mampu memperoleh keputusan yang dapat menjawab
permasalahan dan tujuan kajian yang dibina. Justeru itu, tidak dapat dinafikan
bahawa memiliki ilmu yang mendalam terhadap metode dan teknik analisis
statistik adalah penting dalam penyelidikan.
1.4 STATISTIK DESKRIPTIF DAN
INFERENS
Secara umum analisis statistik
dapat dibahagikan kepada dua bentuk, iaitu analisis deskriptif dan analisis
inferens. Analisis deskriptif biasanya digunakan untuk memperihalkan keadaan
data yang terdapat pada sampel kajian. Pemerihalannya terhad kepada sampel
sahaja dan tidak digunakan untuk membuat sesuatu kesimpulan atau generalisasi
menyeluruh kepada populasi yang dikaji. Sesetengah ahlistatistik menyatakan
bahawa ilmu statistik deskriptif hanyalah seperti hujung aisberg yang timbul di
permukaan lautan. Meskipun ia kecil, tetapi ia memberi sumbangan yang penting
dan bermakna dalam proses analisis data.
Apabila data dan maklumat yang
diperoleh daripada sampel digunakan untuk tujuan membuat generalisasi kepada
populasi di mana sampel itu dipilih, metode analisis statistik tersebut
dinamakan sebanyak statistik inferens. Data dan maklumat yang diperoleh yang
sifatnya boleh dilihat seperti hujung aisbergitu dijadikan anggaran yang dapat
memperihalkan data dan maklumat lebih besar yang tidak kelihatan. Teknik
analisis inferens menggunakan konsep dan hukum kebarangkalian. Untuk menjamin
generalisasi dan kesimpulan ini tepat, beberapa tatacara kebarangkalian perlu
diikuti agar pemerihalan terhadap populasi besar yang kadangkala sifatnya
sejagat dapat diyakini meskipun kitahanya menggunakan data daripada sampel kajian.
1.5 KESAHAN DALAMAN
Kesahan dalaman merujuk kepada
setakat mana kenyataan keputusan kajian yang berkait dengan pemboleh ubah yang
dikaji boleh dipertahankan. Penyelidikan yang mempunyai kesahan dalaman yang
baik ialah apabila keputusan yang diperoleh menjadi hasil sumbangan jitu
pemboleh ubah bebas yang dikaji dan tidak dipengaruhi oleh pemboleh ubah luar
yang lain. Kesahan dalaman boleh dicapai jika penyelidik dapat mengadakan
kawalan terhadap pemboleh ubah luar yang mungkin mempengaruhi keputusan kajian.
Kawalan membolehkan hanya satu pemboleh ubah bebas yang mempunyai peluang untuk
berubah dalam satu-satu masa. Dengan cara ini, penyelidik boleh menyakinkan
pengguna bahawa perubahan dalam pemboleh ubah terikat adalah hasil daripada
perubahan dalam pemboleh ubah bebas tersebut.
1.6 KESAHAN LUARAN
Kesahan luaran merujuk kepada
setakat mana sampel kajian yang dicabut daripada populasi dapat mewakili
populasi yang dikaji. Oleh sebab itu, beberapa metode persampelan yang baik
perlu digunakan dalam proses memilih sampel. Pemilihan secara rawak yang
sebenar merupakan metode yang terbaik. Metode ini dapat mempastikan setiap
individu dalam populasi mempunyai peluang yang sama terpilih sebagai sampel.
1.7 KONSEP UTAMA DALAM STATISTIK
Antara beberapa konsep dan
terminilogi asas yang perlu diketengahkan di peringkat awal pembelajaran
statistik ialah
1.7.1 Pemboleh Ubah
Pemboleh ubah merujuk kepada
sebarang objek atau fenomena yang sifatnya boleh berubah. Beberapa ciri yang
terdapatpada manusia, persekitaran dan situasi uji kaji boleh berubah-ubah
daripada seorang individu kepada individu lain ataupun berubah daripada sesuatu
persekitaran kepada persekitaran lain yang berbeza. Kesemua fenomena ini ialah
pemboleh ubah. Jantina, berat badan, keupayaan mental, nilai dan kepercayaan
ialah pembolehubahan yang terdapat pada manusia. Berat badan misalnya mempunyai
kepelbagaian nilai.
1.7.2 Populasi
Populasi merujuk kepada
keseluruhan set individu, objek, benda atau fenomena yang mempunyai
ciri-ciri kesamaan. Keseluruhan penduduk
Malaysia dikatakan sebagai populasi Malaysia. la merupakan satu set individu
yang tinggal dalam suatu kawasan geografi. Keseluruhan manusia yang tinggal di
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur ialah populasi Wilayah Persekutuan Kuala
Lumpur dan seluruh pelajar semester pertama di universiti ialah populasi
pelajar semester pertama.
1.7.3 Parameter
Parameter merujuk kepadanilai
yang menggambarkan ciri-ciri populasi. Dalam kebanyakan buku statistik,
parameter populasi ditulis dengan huruf Greek. Contohnya huruf µ (sebutannya
ialah mew) ialah parameter kepada purata atau min populasi.
1.7.4 Sampel
Sampel ialah sebahagian
daripadapopulasi yang dipilih dengan menggunakan suatu metode pemilihan sampel.
Sampel yang dikatakan baik ialah apabila ia dipilih secara rawak, mempunyai
ciri-ciri populasi dan mewakili populasi tempat sampel itu dipilih.
1.7.5 Statistik
Statistik ialah nilai yang
terdapat padasampel. Selalunya, ia merupakan hasil manipulasi kepada data atau
hasil analisis. Pensyarah yang berminat untuk mengetahui tahap pencapaian
prestasi pelajar semester pertama dalam kursus Pengantar Statistik mungkin
memadai dengan mengira purata atau min markat Pengantar Statistik semua pelajar
semester pertama kumpulan atau kelas yang diajarnya. Purata atau min pencapaian
prestasi pelajar ialah statistik yang diperoleh daripadasampel darjahnya
sahaja.
1.7.6 Pemboleh Ubah Bebas dan
Pemboleh Ubah Terikat
Pemboleh ubah yang mempengaruhi
atau memberi kesan kepada sesuatu pemboleh ubah yang lain dikatakan sebagai
pemboleh ubah bebas. Dalam banyak keadaan pemboleh ubah bebas boleh dan sengaja
dimanipulasi oleh penyelidik supaya dapat memberi kesan atau pengaruh yang
berbeza-beza. Pemboleh ubah terikat pula merujuk kepada sebarang pemboleh ubah
yang dipengaruhi oleh pemboleh ubah bebas. Kebiasaannya, pemboleh ubah
terikatlah yang menjadi minat penyelidik untuk mempastikan secara tepat kesan
dan pengaruh pemboleh ubah bebas terhadap pemboleh ubah terikat.
1.7.7 Pemboleh Ubah Kualitatif
dan Pemboleh Ubah Kuantitatif
Pemboleh ubah kualitatif ialah
pemboleh ubah yang mempunyai ciri saling eksklusif dan mempunyai subkelas.
Pemboleh ubah bangsa contohnya mempunyai subkelas atau subbangsa seperti
Melayu, Cina, India, Nasrani dan lain-lain. Setiap satu subbangsa adalah eksklusif.
la hanya boleh berlaku dalam satu subkumpulan sahaja. Jantina ialah pemboleh
ubah kualitatif yang terdiri daripada dua jenis, lelaki dan perempuan. Pemboleh
ubah kuantitatif ialah pemboleh ubah yang di dalamnya terkandung nilai angka
yang menunjukkan sifat yang berhubung dengan objek pemboleh ubah tersebut.
Contohnya, jumlah hari seseorang pelajar tidak hadir kelas, markat dalam
sesuatu kursus, umur kematian dan lain-lain. Pemboleh ubah kuantitatif boleh
juga dibahagikan kepada jenis diskrit dan selanjar.
1.8 KESIMPULAN
Terdapat beberapa konseppenting
dalam statistik sains sosial terutamanya yang berkaitan dengan analisis data
penyelidikan dalam bidang yang ada kaitan dengan sains sosial, psikologi dan
pendidikan. Oleh itu, kita perlu memahami beberapa jenis pemboleh ubah kerana
daripada pemboleh ubah itulah terdapatnya maklumat dan data yang perlu
dianalisis dengan metode yang sesuai dan tepat supaya dapat menjawab objektif
dan matlamat akhir kajian. Modul ini akan lebih menekankan kepada analisis data
secara kuantitatif.
Saya ingin bertanya, taraf kesihatan penduduk itu pembolehubah kuantitatif atau pembolehubah kualitatif
ReplyDeleteKualitatif
Delete