Saturday, 2 December 2017

TAMADUN ISLAM

TAMADUN ISLAM

PENGENALAN
Dalam  penulisan  ini  penulis  akan  menerangkan mengenai  tamadun  Islam  dan  beberapa  aspek penting  yang  menjadi  asas  kepada  ketamadunan  Islam  itu  sendiri.  Sebelum  ini  pelajar didedahkan  berkaitan  ilmu  ketamadunan  termasuk  istilah  ketamadunan,  prinsip-prinsip asas,  persamaan  dan  juga  perbezaan  tamadun.  Dalam  bab  ini,  pelajar  akan  dibawa menelusuri tamadun Islam yang merupakan tamadun yang berasaskan tauhid. Tamadun Islam tidak sebagaimana  tamadun-tamadun  yang lain telah terbentuk melalui satu proses yang  unik  bermula  di  tanah  yang  gersang  (padang  pasir)  dan  berkembang  mewarnai landskap  padang  pasir  yang  tandus  dengan  terbinanya  sebuah  negara  yang  mampu melahirkan  bukan  sahaja  pembangunan  material  malah  pembangunan  spiritual  yang hebat.  Anda  akan  mendapati  landskap  tamadun  Islam  terbina  berasaskan  wahyu  Ilahi. Oleh  yang  demikian,  mengenali  tamadun  Islam  secara  lebih  dekat  itu  penting  bagi memahami proses pembentukan, ciri-ciri istimewa dan sumbangannya terhadap tamadun yang lain.
Pengertian Asas Islam
Islam  ialah  nama kepada risalah Ilahi yang dibawa oleh semua  nabi dan  rasul sejak  Nabi Adam  a.s.  sehinggalah  kepada  Nabi  Muhammad  SAW  (rasul  yang  terakhir).  Perkataan Islam ini tidak dikaitkan dengan nama individu dan tempat tertentu seperti agama Buddha yang  diambil  daripada  nama  pendirinya  iaitu  Gautama  Buddha,  Masihi  yang  dikaitkan dengan Isa al-Masih a.s., Zarathustra daripada  nama pelopornya Zarathustra dan Yahudi pula  diambil  daripada  nama  suatu  kabilah  yang  terkenal  dengan  nama  Yahuza.  Nama Islam  sebenarnya  menunjukkan  suatu  sifat  yang  terkandung  dalam  makna  perkataan “Islam”  itu  sendiri.  Islam  menjanjikan  kesejahteraan  dan  keselamatan  kepada penganutnya. Sabda Nabi SAW yang bermaksud:
“Masuklah kamu ke dalam agama Islam nescaya kamu selamat.”
(Riwayat Ibn Majah)
Satu perkara yang jelas dan nyata daripada nama ini ialah tidak ada seorang manusia pun yang  boleh  mendakwa  bahawa  merekalah  penciptanya.  Sesiapapun  tidak  akan  diiktiraf jika  memilih  selain  daripada  Islam  sebagai  anutan  dan  pegangan.  Firman  Allah  SWT dalam surah Ali-Imran ayat 85 yang bermaksud:
“Sesiapa yang memilih selain daripada Islam sebagai ikutan maka segala amalannya tidak akan diterima dan di akhirat kelak akan tergolong  dalam kalangan orang yang rugi.”
Begitu juga, tidak ada mana-mana bangsa yang boleh mengakui bahawa Islam itu adalah hak  mereka kerana Islam diturunkan untuk seluruh penghuni dunia sejak dahulu hingga sekarang. Sabda Nabi SAW yang bermaksud:
“Tidak  ada  perbezaan  antara  orang  Arab  dan  bukan  Arab  (’Ajam)  melainkan melalui jalan takwa.” (Riwayat al-Tabrani)

Perkataan  Islam  dari  sudut  bahasa  ialah  tunduk,  menyerah,  sejahtera  dan  patuh.  Dari sudut istilah pula membawa makna taat kepada Allah  SWT  dengan sepenuh hati tanpa sebarang  keraguan  serta  tunduk  dan  patuh  kepada  segala  perintah-Nya  tanpa membantah. Untuk memahami Islam secara mendalam seseorang yang menganut Islam mestilah mempunyai kepercayaan dan keyakinan yang jitu lahir dan batin. Manifestasi daripada  pengertian  ini  ialah  Islam  diturunkan  untuk  membawa  manusia  ke  arah  satu kesatuan  akidah,  iaitu  meletakkan  kepercayaan  dan  perhambaan  hanya  kepada  Allah SWT  yang  Maha  Esa  tanpa  sebarang  keraguan.  Firman  Allah  SWT  dalam  surah  AliImran ayat 19 yang bermaksud:
“Sesungguhnya agama (yang diredai) di sisi Allah ialah Islam.”
Islam  juga  merupakan  peraturan  hidup  yang  lengkap  lagi  sempurna  bagi  membina sistem  kehidupan  manusia  dan  isi  alam  seluruhnya.  Namun,  kitab-kitab  ajaran  Islam yang  diturunkan  kepada  nabi-nabi  dan  rasul-rasul  terdahulu  telah  dipesongkan  oleh pengikut-pengikut mereka. Oleh yang demikian,  kehidupan manusia selepas  500  tahun sesudah  Nabi  Isa a.s.  telah beransur-ansur jauh dan menyimpang daripada  ajaran  yang benar.  Perhambaan  kepada  Allah  yang  Maha  Esa  telah  bertukar  kepada  perhambaan kepada manusia, berhala, api dan sebagainya. Sifat kemanusiaan telah berubah menjadi sifat kebinatangan. Golongan yang kuat lagi berkuasa menindas yang lemah, manakala yang  kaya  menindas  yang  miskin.  Allah  SWT  menggambarkan  kesesatan  manusia ketika itu melalui firman-Nya dalam surah al-Ankabut ayat 61-65 yang bermaksud:
“Dan  sesungguhnya  jika  kamu  (wahai  Muhammad)  tanyakan  kepada mereka (orang musyrik) itu: “ Siapakah yang menjadikan langit dan bumi dan  memudahkan  matahari  dan  bulan  (untuk  faedah  makhlukmakhluknya)?”  Sudah  tentu  mereka  akan  menjawab:  “Allah”...Dan sesungguhnya  jika  kamu  (wahai  Muhammad)  bertanya  kepada  mereka (orang musyrik) itu: “Siapakah yang menurunkan air dari langit, lalu ia hidupkan  dengannya  tumbuh-tumbuhan  di  bumi  sesudah  matinya?”
Sudah  tentu  mereka  akan  menjawab:  “Allah”...Dalam  pada  itu  apabila mereka  naik  bahtera  (lalu  menemui  sesuatu  bahaya  di  laut),  mereka memohon pertolongan kepada Allah dengan doa tulus ikhlas kepada-Nya.
Kemudian setelah Allah menyelamatkan mereka (naik) ke darat, mereka berlaku syirik kepada-Nya.”
Ketika  manusia  berada  dalam  kesesatan  dan  zaman  jahiliah  inilah  Allah  SWT  telah mengutuskan Nabi  Muhammad SAW  untuk meletakkan  semula kemuliaan Islam sebagai agama  yang  tertinggi  daripada  agama-agama  lain.  Baginda  SAW  juga  diutuskan  untuk menegakkan  keadilan  dan  meninggikan  sifat-sifat  kemanusiaan  yang  sudah  rosak. Baginda berjaya menyedarkan mereka daripada  terus hanyut dalam arus  jahiliah. Mereka diberi kesedaran bahawa kekayaan dan kekuasaan itu hanya milik Allah  SWT. Mereka disuruh  meninggalkan  fahaman  syirik  dan  penyembahan  berhala.  Baginda  menjelaskan tidak ada  Tuhan  yang selayaknya disembah melainkan Allah  SWT. Tidak cukup dengan orang  Musyrikin  Mekah,  baginda  juga  berdakwah  kepada  Ahli  Kitab  yang  suka mengubah  dan  menukarkan  isi  kandungan  kitab  agar  tidak  menyekutukan  Allah  SWT (Ali  Ahmad  al-Jarjawi:2009).  Perkara  ini  dirakamkan  dalam  al-Quran  surah  Ali-Imran ayat 64 yang bermaksud:
“Katakanlah  wahai  Muhammad;”Wahai  Ahli  Kitab,  marilah  kepada  satu kalimah yang bersamaan antara kami dengan kamu iaitu kita semua tidak menyembah melainkan Allah dan kita juga tidak menyekutukannya  dengan sesuatupun di dunia ini.”
Dengan  usaha  dan  perjuangan  Rasulullah  SAW  yang  berterusan  selama  23  tahun  ini, maka  akhirnya  Islam  itu  sempurna  untuk  memenuhi  keperluan  manusia  pada  setiap tempat dan masa sehingga ke hari kiamat. Hal ini jelas disebutkan melalui firman-Nya dalam surah al-Maidah ayat 3 yang bermaksud:
“Hari ini Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu, dan Aku telah cukupkan  nikmatKu  kepada  kamu,  dan  Aku  telah  redhakan  Islam  itu menjadi agama untuk kamu.”
Walaupun  terdapat  kritikan,  celaan,  cacian,  propaganda  serta  pelbagai  tohmahan  yang dilemparkan  terhadap  Nabi  Muhammad  SAW  sepanjang  masa,  terutamanya  daripada mereka  yang  memusuhi  Islam,  masih  ada  ahli  fikir  Barat  atau  orientalis  yang  tidak sempit dan buta mata hatinya mahu menyelami Islam dan menjiwainya dengan memuji Nabi  Muhammad  SAW.  Mereka  mengkaji  sejarah  umat  yang  dihidupkan  melalui tuntutan wahyu Ilahi itu seperti Thomas Carlyle yang mengaku bahawa Nabi Muhammad SAW  itu  bukan  orang  biasa  dan  al-Quran  itu  bukan  suatu  hasil  kesusasteraan  belaka.
Malahan,  seorang  sarjana  berketurunan  Aglo-French  iaitu  Denis  Saurat  turut memperakuinya dengan menulis di dalam bukunya  “History of Religion”  bahawa agama yang  diajarkan  oleh  Nabi  Muhammad  SAW  itu  mempunyai  kelengkapan  yang  cukup untuk  terus  bertahan  dalam  zaman  moden  ini.  Menurut  beliau  prinsip-prinsipnya  yang dikemukakan  adalah  mudah  dan  munasabah.  Nabi  Muhammad  SAW  juga  turut  diakui oleh profesor sejarah Amerika, Richard Fletcher (2007) dalam karyanya  “The Cross and the Crescent” bahawa Islam yang dibawa oleh baginda berjaya membawa pengaruh yang jauh  lebih  besar  berbanding  kerajaan  Romawi  yang  telah  lama  wujud  sebelum kemunculan  agama  suci  itu.  Seterusnya  sarjana  Perancis,  Monsieur  John  Serou  (2006) pula dalam bukunya  “History of Muhammad”  menyatakan bila bertambah penyelidikan manusia  tentang  perjalanan  hidup  Nabi  Nuhammad  SAW,  nescaya  orang  akan mengetahui dan dapat memecahkan persoalan yang menjadi sebab beberapa juta hamba Allah  SWT  memeluk agama Islam pada masa yang telah lalu dan pada masa sekarang.

Ini menunjukkan bahawa agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW adalah agama wahyu  dan  bukan  hasil  daripada  ciptaannya.  Firman  Allah  Taala  dalam  surah  al-Najm ayat 3-4 yang bermaksud:
“Muhammad  tidak  bercakap  mengikut  hawa  nafsunya  tetapi  beliau bercakap di atas apa yang diwahyukan kepadanya.”

PANDANGAN SEMESTA TAMADUN ISLAM
Ruang lingkup pandangan semesta tamadun Islam perlu dilihat kepada beberapa konsep yang  membentuk  tamadun  Islam  itu  sendiri.  Semuanya  terkandung  dalam  ajaran  al-Quran. Justeru, beberapa konsep  yang disebutkan melalui  al-Quran  boleh dijadikan inti pati perbincangan, antaranya ialah:
1.   Konsep Ketuhanan
Kepercayaan  kepada  Tuhan  yang  tunggal  iaitu  Allah  SWT  menjadi  asas  kepada pembinaan  tamadun  Islam.  Ia  terkandung  dalam  satu  konsep  tersendiri  dan  harus difahami  bahawa  mentauhidkan  Allah  SWT  dengan  pengetahuan  yang  sebenarnya hendaklah  merangkumi  tiga  perkara  iaitu,  tawhid  uluhiyyah,  tawhid  rubbubiyyah  dan asma’ wa al-sifat.
1.  Tawhid Uluhiyyah: Mentauhidkan diri hanya kepada Allah SWT  dengan penuh ikhlas dengan menghadirkan perasaan  mahabbah  kepada-Nya  (kasih),  khauf  kepadanya  (takut),  raja’  (mengharap), tawakkal,  raqbah  (hampir)  dan  rahbah  (takut)  hanya  kepada-Nya.  Pengabdian  yang terbina berdasarkan keikhlasan yang merangkumi zahir dan batin kerana Allah Taala.
2.  Tawhid Rubbubiyyah: Mentauhidkan  Allah  SWT  kepada  penciptaan  alam,  mengurus,  mentadbir,  memiliki, memelihara, menghidup, mematikan dan segala perkara. Tauhid ini  turut diperakui oleh orang  musyrikin  tetapi  mereka  tidak  menyerahkan  diri  sepenuhnya  kepada  Allah  SWT kerana kepercayaan  mereka  disertai dengan  unsur-unsur  syirik  (menyekutukan) kepadaNya. Firman Allah SWT di dalam Surah Yunus ayat 106 yang bermaksud:
“Dan  sebahagian  besar  dari  mereka  tidak  beriman  kepada  Allah,  melainkan dalam keadaan mempersekutukan Allah dengan yang lainya.”
3.  Asma’ wa al-sifat: Mentauhidkan  Allah  SWT  dengan  percaya  dan  mengakui  segala  nama  dan  sifat-Nya secara  ijmal  (ringkas) dan  tafsil  (panjang lebar) menurut apa  yang termaktub  dalam alQuran  dan  hadis  Nabi  SAW.  Bagi  Allah  SWT,  nama-nama  yang  paling  baik  dengan segala sifat kesempurnaan dan Maha Suci Allah daripada segala sifat kekurangan. Tauhid ini juga diperakui oleh orang  musyrik,  tetapi mereka mengingkari nama dan sifat Allah  SWT  dengan maknanya yang hakiki bahkan meletakkan sifat  yang tidak layak bagi-Nya. Mereka berkata:
“Kita tidak mengenali nama al-Rahman (pemurah) melainkan Rahman di Yamamah sahaja.”
Justeru,  di  dalam  al-Quran  dengan  jelas  menerangkan  bahawa  Allah  SWT  sahajalah Tuhan  yang  layak  disembah  dan  Dia  adalah  pencipta,  penguasa  dan  pemilik  mutlak kepada  alam ini termasuk diri manusia itu sendiri.  Firman Allah  SWT  dalam surah  alMaidah ayat17 yang bermaksud:
“Bagi  Allah  jualah  kuasa  pemerintahan  langit  dan  bumi,  dan  segala  yang  ada  di antara keduanya.”
Ternyata, konsep kekuasaan dalam Islam adalah lebih jelas, mudah dan meyakinkan jika dibandingkan  dengan  konsep  kekuasaan  ciptaan  manusia  yang  agak  kabur  serta mengelirukan.  Ini  dapat  dibuktikan  apabila  wujudnya  pelbagai  aliran  pemikiran  yang berbeza dalam menentukan jenis, had dan di mana letaknya kekuasaan itu. Menurut  Syed  Muhammad  Naquib  al-Attas  (1972),  tauhid  mengemukakan  suatu antologi, kosmologi dan psikologi tersendiri dalam satu konsep agung yang diistilahkan sebagai Keesaan Wujud atau  Wahdat al-Wujud. Konsep ini berdiri tegak atas dasar-dasar yang terdapat dalam al-Quran dan memenuhi setiap ruang, kaedah dan kehidupan orang Islam.  Oleh  itu,  aspek  ketuhanan  dalam  tamadun  Islam  tidaklah  boleh  sewenangwenangnya disamakan dengan aspek ketuhanan yang terdapat dalam agama  lain. Konsep kepercayaan,  ketundukan  dan  kepatuhan  kepada  Allah  SWT  adalah  dalam  lingkungan menurut segala perintah-Nya dan meninggalkan larangan-Nya. Firman Allah SWT dalam Surah al-Bayyinah ayat 5 yang bermaksud:
“Pada  hal  mereka  tidak  diperintah  melainkan  supaya  menyembah  Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepada-Nya, lagi tetap teguh di atas tauhid; dan  supaya  mereka  mendirikan  sembahyang  serta  memberi  zakat.  Dan yang demikian itulah agama yang benar.”
Konsep Kemanusiaan
Manusia dari  perspektif Islam  ialah  “makhluk mukallaf” iaitu makhluk yang diletakkan tanggungjawab  atau  kewajipan  tertentu.  Manusia  diangkat  sebagai  khalifah  atau pemegang amanah  yang tidak mempunyai kuasa mutlak dalam menguruskan alam ini. Oleh  itu,  dalam  melaksanakan  tanggungjawab  sebagai  khalifah,  manusia  mestilah mengikut  ketetapan  hukum-hukum  Allah  SWT  dan  prinsip-prinsip  yang  menjadi  asas hukum  tersebut.  Sebenarnya  manusia  dinilai  perbuatan  mereka  dengan  lima  nilaian hukum  yang  menjadi  panduan  dalam  melaksanakan  kewajipan  mereka  sebagai  hamba Allah  SWT. Mereka diikat dengan hukum  wajib  setiap hari dengan melakukan suruhan dan  perintah-Nya,  hukum  haram  terhadap  perkara  yang  melibatkan  larangan-Nya, hukum  makruh  yang  menyebabkan  kelemahan  diri  terpampang  dan  mungkin membantutkan  kesempurnaan hidup, hukum  sunat  agar kesempurnaan hidup terserlah,  seterusnya  hukum  harus  agar  dapat  membuat  pilihan  terhadap  perkara  yang  diingini ataupun  tidak.  Justeru,  mana-mana  pelanggaran  terhadap  hukum-hukum  Allah  SWT akan  meletakkan  diri  manusia  itu  dalam  kebinasaan  serta  mendapat  balasan  daripadaNya. Firman Allah SWT dalam Surah al-Maidah ayat 45 yang bermaksud:
“Dan  sesiapa  yang  tidak  menghukum  dengan  apa  yang  telah  diturunkan oleh Allah, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.”
Kemampuan  manusia  memenuhi  keperluan  fizikal  atau  maddi  seperti  makan,  minum dan  sebagainya  tidak  boleh  dilihat  sebagai  sesuatu  yang  sudah  mencapai  tahap kesempurnaan hakikat kemanusiaannya. Di sana ada kewajipan dan tanggungjawab lain yang  perlu  diberi  perhatian  untuk  meletakkan  manusia  itu  sebagai  memenuhi  hakikat kemanusiaannya  iaitu  aspek  rohani.  Ini  dijelaskan  melalui  firman  Allah  SWT  dalam surah al-Ahzab ayat 72 yang bermaksud:
“Sesungguhnya  Kami  (Allah)  telah  mengemukakan  amanat-amanat  (tugastugas)  kepada  tujuh  petala  langit,  bumi  dan  gunung-ganang,  maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka akan khuatir akan mengkhianatinya  dan  dipikullah  amanat  itu  oleh  manusia,  sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat jahil.”
Ayat  ini  dengan  sendirinya  menjelaskan  bahawa  amanat  atau  tanggungjawab  yang diletakkan  oleh  Allah  SWT  amat  besar,  luas  dan  berat  untuk  dipikul  oleh  manusia. Tanggungjawab  itu  meliputi  hubungan  manusia  dengan  Allah  SWT,  hubungan  sesame manusia  (termasuk  di  dalamnya  tanggungjawab  terhadap  diri  sendiri,  keluarga,  masyarakat dan negara) dan hubungan dengan alam semesta.
Manusia  adalah  sebuah  keluarga  tunggal  daripada  Allah  SWT  dan  tidak  ada  ganjaran untuk  perbezaan  ini  kecuali  keimanan  dan  ketakwaan.  Perbezaan  warna  kulit,  bangsa, budaya, pangkat, keturunan, negara dan daerah hanyalah ilusi yang kabur dan jika konsep perbezaan ini dipegang, ia akan menjadi ancaman terbesar terhadap tamadun manusia di muka bumi ini. Allah SWT berfirman dalam surah al-Hujurat ayat13 yang bermaksud:
“Wahai  manusia!  Sesungguhnya  Kami  telah  menjadikan  kamu  dari  lelaki dan  perempuan  dan  Kami  telah  jadikan  kamu  beberapa  bangsa  dan  puak supaya  kamu  berkenal-kenalan.  Sesungguhnya  semulia-mulia  kamu  di  sisi Allah ialah yang paling bertakwa di antara kamu.”
Di sini jelaslah bahawa konsep manusia dan kemanusiaan dalam tamadun Islam dibina atas asas yang kukuh iaitu takwa kepada Allah SWT. Sehubungan itu, Islam menyifatkan mana-mana  tamadun  yang  berlawanan  dengan  pandangan  semesta  di  atas  sebagai tamadun  yang  sakit  dan  tergolong  dalam  lingkungan  tamadun  jahiliah  yang  membawa kepada kerosakan. Allah  SWT  menjelaskan perkara ini melalui firman-Nya dalam Surah al-Hajj ayat 45-46 yang bermaksud:
“Maka  bukan  sedikit  negeri-negeri  yang  Kami  binasakan  dengan  sebab kezaliman penduduknya, lalu runtuh ranaplah bangunan-bangunannya; dan bukan  sedikit  pula  telaga  yang  telah  terbiar,  istana  yang  tersergam  (telah kosong, ditinggalkan). Oleh itu, bukankah ada baiknya mereka  mengembara di  muka  bumi  supaya-dengan  melihat  kesan-kesan  yang  tersebut  -  mereka menjadi  orang-orang  yang  ada  hati  yang  dengannya  mereka  dapat memahami,  atau  ada  telinga  yang  dengannya  mereka  dapat  mendengar? (Tetapi  kalaulah  mereka  mengembara  pun  tidak  juga  berguna)  Keranakeadaan yang sebenarnya bukanlah mata kepala yang buta, tetapi yang buta itu ialah mata hati yang ada di dalam dada.”
Konsep Alam
Pengertian  alam  sangat  luas  dan  tidak  terhad  hanya  kepada  alam  sekitar  semata-mata, tetapi merangkumi alam nyata dan alam ghaib sama ada yang dapat dilihat dan disentuh oleh  manusia  atau  sebaliknya.  Bahkan  pengertian  alam  itu  juga  merangkumi  diri manusia  itu  sendiri.  Secara  mudahnya,  pengertian  alam  itu  adalah  merujuk  kepada segala ciptaan Allah  SWT  sama ada  yang boleh dilihat atau tidak dan bersifat baharu.
Manusia  berhadapan  dengan  beberapa  alam  sepanjang  kehidupan  mereka,  sama  ada alam rahim, alam dunia, alam roh, alam barzakh dan alam akhirat.  Tugas mereka adalah menghidupkan  alam  dunia  mengikut  acuan  yang  dikehendaki  Allah  SWT  sebagai khalifah  tidak  lebih  daripada  itu.  Kemahuan  dan  kehendak  manusia  memikul tanggungjawab  sebagai  khalifah  telah  menyebabkan  mereka  diperintah  untuk memelihara alam ini agar penduduknya hidup dalam keadaan rukun dan damai. Firman Allah Taala dalam surah al-Ahzab ayat 72 yang bermaksud:
“Sesungguhnya kami bentangkan amanah kepada langit, bumi dan gunung-ganang  tetapi  mereka  enggan  menerima  bahkan  gementar  untuk menerimanya  sebaliknya  manusia  sanggup  menerima  amanah  tersebut sedangkan mereka itu adalah orang yang zalim lagi jahil.”
Tamadun  Islam  melihat  alam  sebagai  pentas  untuk  manusia  hidup  dan  mengkaji  serta mendalamkan  pemikiran  mereka  bagi  mencapai  kemuncak  keimanan  dan  keyakinan kepada  penciptanya  iaitu  Allah  SWT.  Alam  sebagai  perantara  untuk  sampai  ke  alam abadi  iaitu  akhirat  yang  menjanjikan  syurga  bagi  mereka  yang  taat  perintah-Nya  dan neraka  bagi  mereka  yang  engkar.  Selain  itu,  penciptaan  alam  ini  juga  adalah  untuk diambil manfaatnya oleh manusia dengan rasa penuh tanggungjawab demi kemaslahatan dan kepentingan hidup mereka. Firman Allah  SWT  dalam surah  al-Mulk  ayat 3-4 yang bermaksud:
“Dialah  yang  telah  mengaturkan  kejadian  tujuh  petala  langit  yang berlapis-lapis; engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah  itu  sebarang  keadaan  yang  tidak  seimbang  dan  tidak munasabah;  (jika  engkau  ragu-ragu)  maka  ulangilah  pandanganmu dapatkah  engkau  melihat  sebarang  kecacatan?  Kemudian  ulangilah pandanganmu  berkali-kali,  nescaya  pandanganmu  itu  akan  berbalik kepadamu dengan hampa (daripada melihat sebarang kecacatan), sedang dia pula berkeadaan lemah lesu (kerana habis tenaga dengan sia-sia).”
Hubungan manusia dengan alam ini perlu disandarkan kepada peraturan-peraturan yang telah  ditetapkan  oleh  Allah  SWT.  Manusia  hanya  perlu  melaksanakan  sistem  dan peraturan  tersebut  untuk  membina  dan  memperkembangkan  tamadun  mereka.  Allah SWT  yang menjadikan seluruh alam termasuk manusia mempunyai peraturannya yang tersendiri.  Peraturan  itu  untuk  kebaikan  manusia  juga  akhirnya.  Jika  mereka  menuruT peraturan-Nya,  mereka  yang  akan  selamat.  Sebaliknya,  jika  mereka  yang  enggan menurut peraturan-Nya, mereka akan menerima kerugian di dunia dan akhirat.
Hubungan Manusia Sesama Manusia

Manusia  dijadikan  Allah  SWT  dengan  latar  belakang  yang  berbeza  dari  segi  bangsa, keturunan,  warna  kulit  dan  sebagainya.  Walau  bagaimanapun,  mereka  semua  adalah daripada  satu  keturunan  iaitu  Adam  a.s.  Atas  hakikat  inilah  pembentukan  masyarakat Islam  adalah  berdasarkan  konsep  kesatuan  ummah.  Ini  menjadikan  masyarakat  Islam sebagai  sebuah  masyarakat  yang  berbentuk  sejagat,  tidak  bersifat  perkauman,  tidak bersifat  kebangsaan  serta  tidak  terbatas  dalam  lingkungan  sempadan  geografi  dan politik. Bagi masyarakat Islam, hanya satu ukuran yang mendapat tempat di sisi Allah SWT  iaitu  ketakwaan  kepada-Nya  di  samping  berbuat  baik   sesama  manusia.  

No comments:

Post a Comment